Google a Facebook o nás vědí všechno. Ale zatím toho (bohužel) neumějí využít

Vydavatelé novin a nejen oni dnes žehrají na to, že společnosti Google a Facebook v podstatě ovládly trh s prodejem reklamy. Důvod je jednoduchý, na rozdíl od denního tisku totiž nejpopulárnější internetový vyhledávač i největší sociální síť své uživatele velmi dobře znají a inzerci umí efektivně zacílit.

Ale je tomu skutečně tak? Služby a aplikace zmíněných internetových gigantů používám zcela bez omezení. Musí o mně vědět všechno. Mé vzdělání, zaměstnání i koníčky. Kde se každý den pohybuji, s kým jsem v kontaktu, jaké články čtu, jaká videa s oblibou sleduji, co vyhledávám a co nakupuji. Moje sexuální preference znají v Mountain View v Silicon Valley pravděpodobně lépe než moje žena.

V této souvislosti je ovšem překvapující, jak špatně Google i Facebook reklamu nabízí. Při brouzdání nepoužívám AdBlock, mám tedy celkem slušný přehled, jak Google i Facebook odhaduje mé potřeby. A je to jedna velká bída.

Když se například rozhodnu nakoupit nové struny do kytary, vyřeším to prostřednictví několika málo kliknutí na svém oblíbeném e-shopu. Další týden pak všude koukám na reklamy na struny. Ale já už je mám! A vydrží mně přesně dva měsíce. Pak koupím další. A celé se to opakuje. Každé dva měsíce. Už několik let. Jednoduchý vzor chování, který už má odpozorovaný i náš pes. Google to nezvládne. Neumí predikovat, že za týden budu kupovat další a bylo by zajímavé mi nějaké nabídnout.

Veškerá reklama, kterou mi Google i Facebook cpe, je irelevantní. Když si koupím letenku do Bangkoku, čekal bych třeba nabídku očkování a cestovního pojištění. Nebo alespoň antibiotika na léčbu kapavky. Namísto toho se dočkám letenek do Londýna, notebooku od zeleného zmrda, folie proti námraze skla, ubytování v Krkonoších a zázračného prostředku proti padání vlasů (vyzkoušeno).

Bylo by zjednodušující hodit cenou vinu jen na zadavatele reklam s odůvodněním, že si své kampaně nesprávně nastavili. Spíše je to tak, že Google a Facebook o nás možná vědí všechno, ale zatím toho bohužel neumějí využít. Minimálně tedy ne pro účely cílení inzerce. Když otevřu takřka jakýkoli tištěný oborový časopis, najdu relevantnější reklamu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *