Google a Facebook o nás vědí všechno. Ale zatím toho (bohužel) neumějí využít

Vydavatelé novin a nejen oni dnes žehrají na to, že společnosti Google a Facebook v podstatě ovládly trh s prodejem reklamy. Důvod je jednoduchý, na rozdíl od denního tisku totiž nejpopulárnější internetový vyhledávač i největší sociální síť své uživatele velmi dobře znají a inzerci umí efektivně zacílit.

Ale je tomu skutečně tak? Služby a aplikace zmíněných internetových gigantů používám zcela bez omezení. Musí o mně vědět všechno. Mé vzdělání, zaměstnání i koníčky. Kde se každý den pohybuji, s kým jsem v kontaktu, jaké články čtu, jaká videa s oblibou sleduji, co vyhledávám a co nakupuji. Moje sexuální preference znají v Mountain View v Silicon Valley pravděpodobně lépe než moje žena.

V této souvislosti je ovšem překvapující, jak špatně Google i Facebook reklamu nabízí. Při brouzdání nepoužívám AdBlock, mám tedy celkem slušný přehled, jak Google i Facebook odhaduje mé potřeby. A je to jedna velká bída.

Když se například rozhodnu nakoupit nové struny do kytary, vyřeším to prostřednictví několika málo kliknutí na svém oblíbeném e-shopu. Další týden pak všude koukám na reklamy na struny. Ale já už je mám! A vydrží mně přesně dva měsíce. Pak koupím další. A celé se to opakuje. Každé dva měsíce. Už několik let. Jednoduchý vzor chování, který už má odpozorovaný i náš pes. Google to nezvládne. Neumí predikovat, že za týden budu kupovat další a bylo by zajímavé mi nějaké nabídnout.

Veškerá reklama, kterou mi Google i Facebook cpe, je irelevantní. Když si koupím letenku do Bangkoku, čekal bych třeba nabídku očkování a cestovního pojištění. Nebo alespoň antibiotika na léčbu kapavky. Namísto toho se dočkám letenek do Londýna, notebooku od zeleného zmrda, folie proti námraze skla, ubytování v Krkonoších a zázračného prostředku proti padání vlasů (vyzkoušeno).

Bylo by zjednodušující hodit cenou vinu jen na zadavatele reklam s odůvodněním, že si své kampaně nesprávně nastavili. Spíše je to tak, že Google a Facebook o nás možná vědí všechno, ale zatím toho bohužel neumějí využít. Minimálně tedy ne pro účely cílení inzerce. Když otevřu takřka jakýkoli tištěný oborový časopis, najdu relevantnější reklamu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *